Algemene Voorwaarden – Pixiefy B.V.
Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen, offertes en overeenkomsten die De Licht & Geluidsfabriek B.V., handelend onder de naam Pixiefy, met een klant (hierna: de Opdrachtgever) sluit voor de verhuur van apparatuur of de levering van creatieve diensten zoals film, video, streaming en fotografie. Afwijkingen van deze voorwaarden zijn slechts geldig indien schriftelijk overeengekomen.
1 Definities
• Pixiefy – De Licht & Geluidsfabriek B.V. (KvK nr. 60857420), gebruiker van deze voorwaarden.
• Opdrachtgever – De wederpartij bij de overeenkomst, een natuurlijk of rechtspersoon die apparatuur huurt en/of diensten afneemt van Pixiefy.
• Overeenkomst – De afspraak tot verhuur van apparatuur en/of levering van diensten door Pixiefy.
• Verhuur – Het overeengekomen gebruik van apparatuur en/of diensten, beginnend bij ontvangst of levering van apparatuur of aanvang van de diensten.
2 Toepasselijkheid
1. Deze voorwaarden zijn van toepassing op iedere aanbieding, offerte en overeenkomst tussen Pixiefy en een Opdrachtgever, tenzij partijen uitdrukkelijk schriftelijk anders zijn overeengekomen. Ze zijn ook van toepassing op werkzaamheden die door ingeschakelde derden namens Pixiefy worden uitgevoerd.
2. Eventuele inkoop- of andere voorwaarden van de Opdrachtgever worden uitdrukkelijk van de hand gewezen.
3 Aanbiedingen en offertes
1. Alle aanbiedingen en offertes zijn vrijblijvend, tenzij een termijn voor aanvaarding is vermeld. Offertes zijn 30 dagen geldig, tenzij anders aangegeven. Een overeenkomst komt pas tot stand wanneer de Opdrachtgever de offerte binnen de gestelde termijn schriftelijk accepteert.
2. Prijzen zijn exclusief btw en andere overheidsheffingen, evenals exclusief kosten die in het kader van de overeenkomst worden gemaakt, zoals verzend-, administratie- of verzekeringskosten.
3. Pixiefy mag een waarborg of aanbetaling verlangen als zekerheid voor betaling. Indien die zekerheid niet wordt gegeven, is Pixiefy niet verplicht de overeenkomst uit te voeren.
4 Reserveringen
1. Pixiefy zal de in de overeenkomst opgenomen materialen voor de Opdrachtgever reserveren.
2. Bij annulering of verplaatsing kunnen reserveringskosten en andere reeds gemaakte kosten aan de Opdrachtgever worden doorbelast. Deze kosten komen bovenop eventuele percentages van de opdrachtsom zoals genoemd in artikel 11.
5 Uitvoering van de overeenkomst
1. Pixiefy zal de overeenkomst naar beste vermogen en volgens professionele maatstaven uitvoeren.
2. De Opdrachtgever dient alle informatie die noodzakelijk is voor de uitvoering tijdig aan te leveren. Indien dit niet gebeurt, mag Pixiefy het werk opschorten en extra kosten in rekening brengen.
3. Pixiefy mag werkzaamheden laten uitvoeren door derden indien dit noodzakelijk is voor een goede uitvoering.
6 Wijziging van de overeenkomst
1. Indien tijdens de uitvoering blijkt dat aanpassing noodzakelijk is, zullen partijen in overleg de overeenkomst wijzigen.
2. Wijzigingen kunnen gevolgen hebben voor prijs of opleverdatum. Pixiefy zal de Opdrachtgever hierover informeren.
7 Looptijd van de overeenkomst
1. De overeenkomst wordt aangegaan voor een bepaalde duur zoals in de overeenkomst is vermeld. Tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen, geldt een termijn niet als fatale termijn.
2. Indien voortgang afhankelijk is van goedkeuring of levering door de Opdrachtgever, mag Pixiefy de uitvoering opschorten totdat aan die voorwaarde is voldaan.
8 Totale prijs en prijsaanpassingen
1. Partijen kunnen een vaste prijs afspreken. Indien dit niet gebeurt, is de prijs gebaseerd op werkelijk bestede tijd en/of huur van materialen volgens geldende tarieven.
2. Pixiefy mag prijsstijgingen (bijv. van lonen of materialen) doorberekenen die optreden tussen het uitbrengen van de offerte en de levering. Indien de omvang van de werkzaamheden aantoonbaar groter is dan vooraf kon worden ingeschat (zonder dat Pixiefy dit kan worden verweten), mag Pixiefy de prijs aanpassen.
9 Betaling en aanbetalingen
1. Betaling dient te geschieden binnen 14 dagen na factuurdatum, tenzij anders overeengekomen.
2. Bij te late betaling is rente verschuldigd van 1% per maand (tenzij de wettelijke rente hoger is) vanaf de vervaldatum tot volledige betaling. Eventuele incassokosten zijn voor rekening van de Opdrachtgever.
3. Pixiefy mag betalingen eerst verrekenen met kosten, vervolgens met rente en tot slot met het openstaande bedrag.
10 Klachten en aansprakelijkheid
1. Klachten over geleverde diensten of producten dienen binnen acht dagen na afronding schriftelijk te worden gemeld. Indien de klacht gegrond is, zal Pixiefy alsnog de overeengekomen prestatie leveren of, indien dit zinloos is, een vergoeding bieden binnen de grenzen van artikel 14 (Aansprakelijkheid).
2. Pixiefy is enkel aansprakelijk voor directe schade en tot het bedrag dat door haar verzekeraar wordt uitgekeerd. Pixiefy is niet aansprakelijk voor indirecte schade of gederfde winst. Zie artikel 14 voor verdere toelichting op de aansprakelijkheid van Pixiefy.
11 Annulering en verplaatsing
1. Beide partijen mogen de overeenkomst schriftelijk annuleren of verplaatsen. Bij annulering of verplaatsing door de Opdrachtgever heeft Pixiefy recht op een vergoeding voor bezettingsverlies en op betaling voor reeds verrichte werkzaamheden.
2. De volgende annulerings-/verplaatsingsvergoedingen gelden op basis van de periode voor aanvang van de opdracht:
• Meer dan 3 maanden: geen percentage van de opdrachtsom, alleen daadwerkelijke reserverings- en voorbereidingskosten.
• Minder dan 3 maanden: 10% van de totale opdrachtsom.
• Minder dan 2 maanden: 20% van de totale opdrachtsom.
• Minder dan 1 maand: 30% van de totale opdrachtsom.
• Minder dan 2 weken: 50% van de totale opdrachtsom.
• Minder dan 48 uur: 100% van de totale opdrachtsom.
Deze percentages komen bovenop eventueel reeds gemaakte reserverings- en andere kosten (artikel 4). Indien Pixiefy de tijd kan invullen met een andere opdracht, kan zij naar eigen inzicht besluiten het bedrag te verlagen of te laten vervallen.
3. Bij annulering door Pixiefy zal zij overleggen met de Opdrachtgever over eventuele overdracht van resterende werkzaamheden aan derden. Extra kosten daarvoor zijn voor rekening van de Opdrachtgever indien de annulering aan deze te wijten is.
12 Opschorting en ontbinding
1. Pixiefy mag haar verplichtingen opschorten of de overeenkomst ontbinden als de Opdrachtgever zijn verplichtingen niet nakomt, er gegronde vrees is dat hij deze niet zal nakomen, of indien hij weigert zekerheid voor betaling te geven.
2. Pixiefy mag de overeenkomst ook ontbinden indien zich omstandigheden voordoen die uitvoering onmogelijk of onredelijk maken.
13 Teruggave van geleverde zaken
1. Indien Pixiefy zaken ter beschikking stelt voor de uitvoering, dient de Opdrachtgever deze bij afloop van de overeenkomst direct en in oorspronkelijke staat terug te geven.
2. Schade of defecten ontstaan tijdens de huurperiode zijn voor risico van de Opdrachtgever.
14 Aansprakelijkheid
1. De aansprakelijkheid van Pixiefy is beperkt tot directe schade tot maximaal het bedrag dat door haar aansprakelijkheidsverzekeraar wordt uitgekeerd. Indirecte schade (zoals gevolgschade, winstderving of bedrijfsstagnatie) wordt niet vergoed.
2. Deze beperkingen gelden niet in geval van opzet of grove nalatigheid van Pixiefy of haar medewerkers.
15 Vrijwaringen
De Opdrachtgever vrijwaart Pixiefy tegen aanspraken van derden met betrekking tot intellectuele eigendomsrechten op door de Opdrachtgever aangeleverd materiaal, en garandeert dat elektronische bestanden vrij zijn van virussen of gebreken.
16 Risico-overgang
Het risico van verlies of beschadiging van goederen die onderwerp zijn van de overeenkomst, gaat over op de Opdrachtgever bij levering of transport naar de Opdrachtgever.
17 Slotbepalingen
1. Op deze voorwaarden en op iedere overeenkomst tussen Pixiefy en de Opdrachtgever is Nederlands recht van toepassing.
2. Indien een bepaling nietig of ongeldig blijkt, blijven de overige bepalingen van kracht. Partijen zullen dan een nieuwe bepaling overeenkomen die zoveel mogelijk het doel van de ongeldige bepaling benadert.
Laatst bijgewerkt: 1 augustus 2025.
General Terms and Conditions – Pixiefy B.V.
These general terms and conditions apply to all offers, quotations and agreements entered
into by De Licht & Geluidsfabriek B.V., trading under the name Pixiefy, with a customer
(hereinafter the Client) for the hire of equipment or the provision of creative services such
as film, video, streaming and photography. Deviations from these conditions are only valid
if agreed in writing.
1 Definitions
• Pixiefy – De Licht & Geluidsfabriek B.V. (KvK no. 60857420), the user of these terms.
• Client – The other party to the agreement, being a natural or legal person who hires equipment and/or engages services from Pixiefy.
• Agreement – The contract for hire of equipment and/or provision of services by Pixiefy.
• Hire – The agreed use of equipment and/or services, commencing when the equipment is received or delivered or when services begin.
2 Applicability
1. These conditions apply to every offer, quotation and agreement between Pixiefy and a Client, unless the parties have explicitly agreed otherwise in writing. They also apply to work performed by third parties engaged by Pixiefy.
2. Any purchasing conditions or other terms of the Client are expressly rejected.
3 Offers and quotations
1. All offers and quotations are without obligation unless a period of acceptance is stated. Quotes are valid for 30 days unless stated otherwise. An agreement only comes into effect when the Client accepts the quote in writing within the stated period.
2. Prices are exclusive of VAT and other government charges and exclusive of costs incurred in the context of the agreement, such as shipping, administrative or insurance costs.
3. Pixiefy may require a guarantee or deposit as security for payment. If that security is not provided, Pixiefy is not obliged to perform the agreement.
4 Reservations
1. Pixiefy will reserve the materials listed in the agreement for the Client.
2. In the event of cancellation or rescheduling, reservation costs and any other costs incurred may be charged to the Client. These costs are in addition to any percentage of the contract price owed under Article 11.
5 Execution of the agreement
1. Pixiefy will perform the agreement to the best of its ability and in accordance with professional standards.
2. The Client must provide all information required for execution in a timely manner. If information is not provided on time, Pixiefy may suspend the work and charge additional costs.
3. Pixiefy may have work performed by third parties if this is necessary for proper execution.
6 Modification of the agreement
1. If it becomes apparent during execution that changes or additions are necessary, the parties will consult each other and adjust the agreement.
2. Changes may affect the agreed price or completion date. Pixiefy will inform the Client if this is the case.
7 Duration of the agreement
1. The agreement is entered into for a definite period as stated in the agreement. Any term specified for completion is not a strict deadline unless expressly agreed.
2. If progress depends on approvals or deliveries by the Client, Pixiefy may suspend work until such approvals are given.
8 Total amount and price adjustments
1. The parties may agree on a fixed amount for the assignment. If no fixed amount is agreed, the price is based on actual time spent and/or hire of materials according to the current rates.
2. Pixiefy may pass on price increases (e.g. of wages or materials) that occur between the date of the offer and delivery. If the amount of work is significantly greater than initially estimated for reasons not attributable to Pixiefy, Pixiefy may adjust the price.
9 Payment and deposits
1. Payment must be made within 14 days after invoice date, unless otherwise stated in the agreement.
2. Late payment incurs interest of 1 % per month (unless statutory interest is higher) from the due date until the invoice is paid in full. Any legal or collection costs are payable by the Client.
3. Pixiefy may apply payments first to costs, then to interest and finally to the principal amount.
10 Complaints and liability
1. Complaints about work performed or items delivered must be reported in writing within eight days after completion. If the complaint is well‑founded, Pixiefy will still perform the work as agreed or, if this is no longer meaningful, provide compensation within the limits of Article 16 (Liability).
2. Pixiefy is only liable for direct damage and to a maximum of the amount paid out by its insurer. Pixiefy is not liable for indirect damage or lost profit. See Article 14 for further details regarding Pixiefy’s liability.
11 Cancellation and rescheduling
1. Both parties may cancel or reschedule the agreement by giving written notice. If the Client cancels or reschedules, Pixiefy is entitled to compensation for loss of occupancy and remains entitled to payment for work already performed.
2. The following cancellation/rescheduling fees apply based on the time before the scheduled start of the assignment:
• More than 3 months in advance: no percentage of the contract price is charged; only actual reservation and preparation costs are payable.
• Less than 3 months: 10 % of the total contract price.
• Less than 2 months: 20 % of the total contract price.
• Less than 1 month: 30 % of the total contract price.
• Less than 2 weeks: 50 % of the total contract price.
• Less than 48 hours: 100 % of the total contract price.
These percentages are charged in addition to any reservation or other costs
already incurred (Article 4). If Pixiefy is able to fill the time slot with another
assignment, it may in its sole discretion waive or reduce the fee.
3. If Pixiefy cancels the agreement, it will consult with the Client to transfer any remaining work to third parties. Any additional costs for such transfer are borne by the Client if the cancellation is attributable to the Client.
12 Suspension and termination
1. Pixiefy may suspend its obligations or terminate the agreement if the Client fails to fulfil obligations, if there is good reason to fear that the Client will not fulfil obligations, or if the Client refuses to provide security for payment.
2. Pixiefy may also terminate the agreement if circumstances arise that make performance impossible or unreasonable.
13 Return of provided items
1. If Pixiefy has supplied items for the assignment, the Client must return them immediately after the agreement ends in their original state.
2. Damage or defects occurring during the rental period are at the Client’s risk.
14 Liability
1. Pixiefy’s liability is limited to direct damage up to the amount paid out by its liability insurer. Indirect damage (including consequential loss, loss of profits or business interruption) is not compensated.
2. The limitations do not apply in case of intent or gross negligence by Pixiefy or its employees.
15 Indemnities
The Client indemnifies Pixiefy against claims by third parties relating to intellectual‑property rights on materials supplied by the Client and ensures that supplied electronic files are free of viruses or defects.
16 Risk transfer
The risk of loss or damage to goods that are the subject of the agreement transfers to the Client when those goods are delivered or transported to the Client.
17 Final provisions
1. Dutch law applies to these conditions and to every agreement between Pixiefy and the Client.
2. If any provision is found to be void or invalid, the remaining provisions remain in force. The parties will then agree on a new provision that reflects the purpose of the invalid provision as closely as possible.